Szkolny Organizator Rozwoju Edukacji



W ostatnich trzech miesiącach uczestniczyłem w szkoleniu dla Szkolnych Organizatorów Rozwoju Edukacji (SORE). Szkolenia te realizowane w ramach projektu "System doskonalenia nauczycieli oparty na ogólnodostępnym kompleksowym wspomaganiu szkół", wdrażanego przez Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Celem 14. dniowego cyklu szkoleniowego było przygotowanie kadr zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli do kompetentnego i skutecznego wypełniania zadań w zakresie kompleksowego wspomagania szkół i placówek oświatowych.

W założeniu organizatorów, ja jako uczestnik szkolenia, uzyskałem kompetencje, które pozwalają na podjęcie pracy w charakterze SORE. Poznałem zadania dla roli zawodowego konsultanta rozwoju organizacyjnego, tj. osoby, która łącząc umiejętności: koordynatora projektów, trenera, coacha i doradcy wspiera placówki w procesach całościowego ustawicznego uczenia się i rozwoju. Nauczyłem się i rozwinąłem także umiejętności do zespołowej realizacji spójnych i celowych procesów rozwojowych, prowadzonych w oparciu o RPW szkoły.

Program szkolenia obejmował następujące bloki tematyczne:

  • idea i metody rozwoju organizacyjnego,
  • uwarunkowanie i mechanizmy zmiany organizacyjnej na wszystkich poziomach funkcjonowania szkoły,
  • rola, zadania i kompetencje szkolnych organizatorów rozwoju edukacji,
  • kluczowe wyzwania rozwojowe polskich szkół,
  • diagnoza potrzeb rozwojowych szkoły, m.in. w oparciu o wyniki ewaluacji prowadzonej przez system nadzoru pedagogicznego oraz o realizowane przez SORE w szkołach procesy diagnostyczne,
  • formułowanie celów procesów rozwojowych i kontraktowanie ich realizacji w ramach standardowych rocznych planów wspomagania szkoły,
  • realizacja standardowych rocznych planów wspomagania szkoły,
  • metody i narzędzia tworzenia lokalnych międzyszkolnych sieci współpracy,
  • skuteczna współpraca w zespołach.
Ostatni moduł obejmował wykorzystanie praktyczne wszystkich poznanych technik i metod pracy. Rozwiązałem test przyrostu kompetencji oraz zdałem egzamin i tym samym zaliczyłem szkolenie dla osób, które będą pełniły funkcję Szkolnych Organizatorów Rozwoju Edukacji oraz są pracownikami instytucji wsparcia szkoły, tj. placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz bibliotek pedagogicznych. 
Więcej informacji na stronie organizatora.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Marzena Peričič spotkanie pod oliwkami

Egzamin

Bibliotekarz Do Poznania